Balliem Valley - Reisverslag uit Wamena, Indonesië van Marvin Postma - WaarBenJij.nu Balliem Valley - Reisverslag uit Wamena, Indonesië van Marvin Postma - WaarBenJij.nu

Balliem Valley

Blijf op de hoogte en volg Marvin

15 Oktober 2016 | Indonesië, Wamena

14-10

1 blog (ivm geen of slechte verbinding)over de Balliem vallei waar we 5 dagen mochten verblijven. Wat is t mooi om hier te zijn. De prachtige natuur, de serene rust en de mooie hikes.

Een ontzettend zware hike op 11-10 naar de mummie van Jiwika, en daarna door naar de zoutwater bron. 300meter omhoog klimmen in de jungle. Super zwaar maar zo mooi. En dan een Papua vrouw op traditionele wijze zout zien winnen m.b.v. een bananen stam. De bron zelf stelde niet heel veel voor, voor ons. Voor de mensen daar wel, merkte ik toen ik op een heilige steen stond. Daar moest ik maar snel weer af. :) De terugweg was een stuk makkelijker, dalend, in 30min weer bij de auto.

Op 12-10 naar het Habema meer geweest. Wat gaaf om achter in de laadbak van een 4x4 op onverharde wegen vol diepe kuilen naar je bestemming te rijden. Grote lol met z'n 4en achterin. Aangekomen op de bestemming, klaar gemaakt en begonnen met de afdaling naar het meer. Hier kun je echt tot rust komen. Op 3700m tussen de bergen genieten van het uitzicht en van het meer. De regen maakte het extra zwaar maar onze guide Onesius maakte tijdens de lunch een lekker warm vuurtje. Laatste stukje nog even afzien en daarna weer gearriveerd bij de auto.

14-10 richting het zuiden vertrokken voor een mooie hike bij de Yetni en Balliem rivier. De zware regenval van de avond er voor gooide wat roet in het eten. Een deel van de berg was ingestort en had een gedeelte van de weg weggevaagd. We moesten op onze blote voeten eerst door de restanten van de modderstroom naar de andere kant. Damn, had ik nu maar eelt op m'n voeten, wat zijn die stenen scherp.
Volgende obstakel was de Yetni rivier oversteken. Normaal een kabbelend riviertje, nu een woeste stroomversnelling. Met behulp van wat Papua's (ook kleine jongetjes van een jaar of 12?) de overkant gehaald. Daarna nog vol verbazing zitten kijken hoe 6 papua's een heuse scooter over de rivier heen tilden... Erg knap en creatief. Via een public transport, waar je met 8man in een jeep wordt gepropt, verder gereden naar het startpunt.
De hike ging verder richting het Kurima gebied. Over de Balliem rivier gegaan d.m.v. een hangbrug, met af en toe een missend plankje of half afgebroken. Prachtig geluncht op een bergtop, met uitzicht over de rivier en het stuk waar we gelopen hebben. Verder naar de tweede hangbrug, onderweg vrolijk begroet door iedereen en de kindertjes die lief om snoepjes vroegen. Helaas hadden we niks bij ons dit keer.
Terug boven weer met het public transport. 1 jeep, 9 mensen, 1 chauffeur, bulten hout en bagage op het dak, en 2 papua's op het dak en achter de wagen hangend. Dit was ook wel nodig omdat de achterdeur niet goed dicht kon... En raad eens wie er achter in zaten? Juist. Unieke ervaring weer dit. En dan met grote snelheid terug over onverharde wegen met diepe kuilen, en houten bruggetjes, over kleine beekjes. Levensgevaarlijk, maar wat gaaf om mee te maken.
Terug gekomen weer op blote voeten door de modder, en eindelijk aangekomen bij de chauffeur. Top dag!