Manokwari, 3 dagen een kleine tussenstop - Reisverslag uit Manokwari, Indonesië van Marvin Postma - WaarBenJij.nu Manokwari, 3 dagen een kleine tussenstop - Reisverslag uit Manokwari, Indonesië van Marvin Postma - WaarBenJij.nu

Manokwari, 3 dagen een kleine tussenstop

Blijf op de hoogte en volg Marvin

18 Oktober 2016 | Indonesië, Manokwari

17 - 10

Vanmorgen vroeg om 8u stonden Demmy en Oscar, onze connecties klaar om met ons een klein tochtje te maken naar Mansinam Island. Wat ontzettend leuk om even wat te doen, want de stad zelf is net als alle andere steden en dorpjes. Niet bijzonder. Allemaal dezelfde winkeltjes en niets te zien qua toerisme. De omgeving moet het doen. Een leuk klein bootje met een muziekje en een blije schipper die druk op z'n Pinang kauwend ons naar de overkant bracht. Pinang is een verslavende noot waar bijna iedereen op kauwt hier, wordt geactiveerd met wat ongebluste kalk zodat alles knalrood wordt. Daarna spugen ze het lekker uit, in het water, op straat waar dan ook. Je ziet overal rode vlekken op straat van de opgedroogde resten Pinang. En het is nog ongezond ook.

Aangekomen op Mansinam Island in de verzengende hitte rond gelopen en langzaam aan naar boven. Even dacht ik in Brazilië te zijn, ze hebben hier ook een Jezus beeld. Erg leuk om even te zien.

Demmy, wat een pracht mens is hij. Hij regelt voor ons deze trip. Heeft voor woensdag 2 scooters geregeld. Dinsdagavond met hem wezen eten, en hem laten vertellen over z'n leven en hoe het hier is. Hij is naar eigen zeggen bezig met een missie. Deze leraar Engels kiest ervoor om andere papua's Engels te leren. Hij wil z'n kennis delen omdat hij wat terug wil doen voor z'n eigen volk. Terwijl z'n inkomen helemaal niet zo hoog (2mln IDR) is geniet hij elke dag van z'n werk en z'n leven. Hij doet het niet om het geld, maar voor z'n volk. Ontroerend en erg mooi om te horen. We vroegen hem veel over hier en hij is heel open naar ons. Erg dankbaar dat hij dat vertelde en dat we dat konden aanhoren. Hij ontzettend dankbaar dat hij mee mocht eten, we hebben hen getrakteerd. Er zijn in deze wereld genoeg mensen die wat van hem kunnen leren qua instelling. Topgozer.
Helemaal omdat hij ondanks de drooglegging in Manokwari toch 6 blikjes bier heeft kunnen regelen. Voor elke avond hebben neef Andre en ik een lekkere afsluiter in de vorm van een koud blikje Bintang. Proost :)