54 jaren later - Reisverslag uit Jayapura, Indonesië van Marvin Postma - WaarBenJij.nu 54 jaren later - Reisverslag uit Jayapura, Indonesië van Marvin Postma - WaarBenJij.nu

54 jaren later

Blijf op de hoogte en volg Marvin

06 Oktober 2016 | Indonesië, Jayapura

5-10-2016

Onze lieve moeders hebben voor de komende dag een chauffeur geregeld die ons voor weinig de hele dag brengt waar we willen. Na wat research zijn we naar Abepura gereden, vroeger Hollandia Binnen, de wijk waar mijn moeder en tante vroeger woonden. Rijdend door de smalle straatjes komen we tot de conclusie dat er in 54 jaren heel veel veranderd is waardoor de dames niks meer herkennen van vroeger. Ook de straatnamen zijn allemaal veranderd, naar Indonesische namen. Dan maar op zoek naar het witte kerkje, wat we op de foto hebben. Onze gids vraagt her en der en aldoende komen we uit bij een kerk met dezelfde naam, Elim. Deze staat op dezelfde plaats waar vroeger het witte kerkje stond, alleen is de kerk helemaal weg. Er staat nu een andere grote kerk, wel met dezelfde naam. De mensen van de kerk wilden de foto van de witte kerk graag want ze herkenden de foto, en via bluetooth verzend ik die, zodat ze een herinnering hebben aan vroeger. Ontzettend leuk, we moeten ook even met z'n allen op de foto. Mijn tante had een plantje mee uit Nederland voor het ouderlijk huis, maar omdat we die niet konden vinden werd het aan de mensen aan de kerk gegeven. Dit werd erg gewaardeerd. Dit deed me goed om de mensen zo blij te zien. Voor mijn moeder en tante ook erg belangrijk dat ze in ieder geval 1 ding terug hebben kunnen vinden van vroeger, hetzij in andere omstandigheden dan 54 jaar geleden. Ook deze stad groeit natuurlijk gewoon door qua bebouwing. De school, het ouderlijk huis, het ziekenhuis waar oma werkte, Kali Moses, waar ze vroeger zwommen is er niet meer, er staan nu grote gebouwen of huizen.
Na de wijk uit, op weg naar de Polimak, waar we genieten van een prachtig uitzicht over de baai en stad.
Zin in wat eten en drinken deden ons besluiten weer naar beneden te gaan. Onze gids vroeg of we papeda wilden, dit werd door 4 van ons enthousiast met Ja beantwoord. M'n vader en ik gingen voor de verse vis. De vissen zwommen in een aquarium en werden a la minute voor je klaar gemaakt. Ik ben voor t eerst getuige geweest van hoe mijn vis vanuit t water op m'n bord is beland. Best interessant. Verser kan het niet.
Na de lunch in Hamadi geweest, een arme wijk in Jayapura. Hier zie je hoe groot het verschil is tussen arm en rijk. Treurig, dat het de papua's zijn die zo arm zijn, ook op de markt. We liepen op de markt, en waren een attractie voor de mensen daar. Iedereen riep naar ons en zwaaide.
Na de markt via de rijke wijk (vroeger Noordwijk) naar het strand Base G geweest. Na een kort bezoekje om te kijken weer terug gegaan naar het hotel. Even douchen en buiten met neef Andre onder het genot van een Bintang de dingen op papier zetten wat we allemaal gedaan hebben.